Jelek, amikre érdemes odafigyelni nagycsoportos óvodás korban:
- ügyetlenség kis - és nagymozgás területén
- kézügyesség fejletlensége
- helytelen ceruzafogás
- erős nyomaték,(„vésés”), ceruzahasználatkor
- időbeli-, térbeli tájékozódás zavara (napszakok, évszakok, alatt-fölött-mögött stb.)
- általános tájékozódás zavara
- sorrendiség zavara
- auditív-, vizuális észlelés, emlékezet zavara
- beszédértés-, beszédészlelés zavara
- gyenge/ hiányos szókincs
- rövid ideig tartó figyelem és koncentráció hiánya
- megkésett beszédfejlődés, beszédértés zavara (helytelen artikuláció, hangképzés)
- szám- és mennyiségfogalom kialakulásának hiánya 6-os számkörben (több-kevesebb fogalmak)
- jobb/ bal differenciálásának/ dominanciájának zavara, tévesztése, hiánya
Jelek, amikre érdemes odafigyelni kisiskolás korban:
- gondolkodási műveletek fejletlensége (analízis, szintézis, összehasonlítás, elvonatkoztatás, következtetés)
- betűtévesztések, betűcserék
- lassú, akadozó olvasás
- szövegértési, szövegfeldolgozási nehézségek
- rossz időérzék, tájékozódás (térben, síkban, időben), sorrendiség
- szám-és mennyiségfogalom zavara 10-es, 20-as, 100-as számkörben
- alapvető matematikai műveletek elvégzésének nehézségei (pótlás, bontás, tízes átlépése, szorzás, osztás)
- szöveges feladatok értelmezésének nehézségei
- rendezetlen írás, rossz vonalvezetés (helytelen ceruzafogás, erős nyomaték)
- betűkihagyás, betűtévesztés írás közben (tükörírás)
- gyenge helyesírási készség
- rövid/ hosszú hangok/ betűk differenciálásának zavara írás közben
- figyelem tartósságának ( koncentráció) hiánya
- érdektelenség, motiváció hiánya különböző tevékenységek iránt
- teljesítményszorongás
- „tantárgy-fóbia”